12 november 2014

Capri - utan San Michele?

Jag är upprörd sedan några dagar - den nya regeringen har tagit en del konstiga beslut...
Man tänker stänga ner Svenska instituten i  Rom, Aten och Istanbul och även Axel Munthes Villa San Michele på Capri - ett för mig (och många andra) totalt obegripligt beslut. Därför har jag skrivit på en namninsamling för att förhoppningsvis få detta beslut ändrat.Vill du också göra det, så finns en lista i slutet av bloggen liksom länkar till de olika svenska instituten där man kan läsa om deras verksamhet. En verksamhet som alltså kommer att upphöra 2017. Regeringen sparar den fantastiska summan av 22 miljoner.... 

Jag har litet speciella och känslomässiga band till den fantastiska ön Capri. I min gröna ungdom tillbringade jag några månader där, för att läsa italienska och studera konsthistoria. Vi bodde på Anacapri, i Villa Filomena på Via Caprile, ett stort gammalt hus med en maffig trädgård/park som gav fin skugga. På denna tid var Anacapri en liten italiensk by där alla kände alla och vi svenska tjejer som bodde där blev ganska snabbt väl emottagna i gemenskapen. På dagtid var turisttillströmningen stor (redan då...) men när sista båten hade återvänt till fastlandet var vår studiedag också slut och det blev dags för det italienska vardagslivet. Vår lärarinna och värdinna Britt och hennes man Carl hade bott länge på Anacapri och de var både välkända och omtyckta av byborna. Det var inte bara vår lilla grupp av svenskor som studerade där. Observatoriet i Saltsjöbaden hade en filial på Capri där man forskade på solastronomi och dit åkte svenska forskarstudenter på stipendier.

För cirka 10 år sedan återvände jag till Capri, som en av alla de turister som lämnade ön på kvällen. Jag önskar jag inte hade gjort den dagsutflykten. Så mycket var förändrat till det sämre, allt inrättat för turismen - snacka om turistfälla! Kanske jag återvänder hit under lågsäsong, kanske att jag då får möta det genuina Capri. Det enda som jag fortfarande upplevde som ganska orört var Villa San Michele, Axel Munthes livsverk och sagolika bostad. Här var det stilla och kontemplativt. Man förstår de svenska studenterna, konstnärerna, forskarna, journalisterna med flera - som tack vare stipendier genom åren kunnat njuta av denna fantastiska miljö och här kunnat samla inspiration med inriktning på Italien och klassisk kultur. Och nu ska det stängas .....
Utsikten över Marina Grande från Villa San Michele. Superklart  vatten, också uppifrån Villa San Micheles trädgård.

                                  Marina Grande, här landstiger alla, även turisterna....
På hemvägen - en tillbakablick på I Faraglioniklippformationerna sydväst om Capri

Svenska Institutet i Rom 

Svenska Institutet i Aten 

Svenska Institutet i Istanbul 

Stiftelsen Villa San Michele 

Namninsamling mot regeringens beslut att lägga ner medelhavsinstituten







1 kommentar:

  1. Hej!
    Ja visst är det kul med boktips! Jag hade en tanke en gång att jag skulle skriva en recension om varje bok vi läst och att jag skulle skriva så det var lätt att klicka fram till det...tyvärr fann jag aldrig den strukturen ....hm.... men du kan finna lite tankar kring böckerna om du går in på kategorierna bokcirkel och böcker! Hoppas du hittar något! "Tiden där emellan " är min favorit av de lästa böckerna hittills!
    Kram Anna

    SvaraRadera