04 oktober 2014

Planeringsfreakens fasa

Jag har tidigare konstaterat att jag gillar att planera, tycker om att bestämma och särskilt när jag ska göra saker, gillar en ganska full kalender och jobbar bäst under tidspress. Det kan vara väldigt nyttigt för sådana som undertecknad att upptäcka att vissa saker kan man verkligen inte styra över. 
Nu pratar jag inte om sjukdomar, krig och annat elände som ingen styr över, utan bara den vanliga vardagen.... Som en så enkel sak som vårt vanligaste transportmedel - bilen. Bilar ska ju bara fungera, det är inte så noga med märke och så - men de ska fungera när man vill använda dem.
Häromveckan i södra Frankrike är vi på väg med goda vänner på en utflykt och vi ska köra upp på det ganska höga berget Montagne Noir. Då talar en varningslampa om för oss att kylarvätskenivån var för låg. Hm, kylarvätska är bra att det finns när man klättrar uppför branta vägar, tur vi har en massa vatten med oss.... Nähä - moderna bilar kyls inte med vatten enligt instruktionsboken utan med en särskild blandning, som var hemlig (också enligt instruktionsboken). Kontakta snarast en auktoriserad verkstad stod det i boken. Hm, bara att vända, rulla nedför utan att anstränga systemet för mycket. Vi håller koll på temperaturmätaren och den håller sig stadigt inom tillåtna värden. 
In på verkstaden i Carcassonne där jag på min bästa franska beställer kylarvätska men den gode säljaren sa "jag vill kolla litet innan vi häller i detta": OK varsågod, han tittar i motorn, smackarmissbelåtet, lägger sig på marken och känner med handen, blir blöt och säger "detta får ni inte köra med, det måste repareras". 
VA?? 
Fredag eftermiddag kl 15.00.. tredagars utflykt inplanerad sedan rätt länge med vänner som rest från Sverige för detta ... hotell och restauranger är inbokade... vingårdsbesök är inbokade och ganska många vinlådor ska inhandlas. 
"Men hallå, kan ni göra detta idag kanske"? Verkstäderna i detta landet har, till skillnad från svenska dito, öppet till 19.00 även en fredag.
"Nej absolut inte, vi har inte den reservdelen".
Nähä, de har inte reservdelen, vad händer nu då? Jo M Merlin (som förhoppningsvis skulle kunna vara en riktig trollkarl) ringer försäkringsbolaget och en biluthyrningsfirma och efter ytterligare en timme så har vi en halvstor Renault Scenic till vårt förfogande. Jaha, in med bagaget, skaka hand med M Merlin och vad var det nu han sa...? "Reservdelen kommer på måndag och ni kan hämta bilen på tisdag, jag ringer när bilen är klar". Jaha detta verkar rimligt, ingen jobbar över helgen. Vi kommer fortfarande att hinna med biltåget som ska ta oss norröver på torsdagen.
Så blir det måndag och ingen ringer. Vi packar och packar och förbereder oss, vi ska ju snart få bilen och då drar vi mot Sverige.
Så blev det tisdag och ingen ringer. Ingen alls.... jo jag ringer till slut verkstaden och får höra att det är fyra samtal före och fler kan inte vänta. Efter en timme ringer jag igen - då är det upptaget i växeln. Nä, så här kan vi inte ha det, vi ska ju bara hämta vår bil, M Merlin har så mycket att göra att han inte har hunnit ringa oss.... Så vi åker dit, till verkstaden i Carcassonne. Där sitter M Merlin och när han får syn på oss så ruskar han på huvudet och säger "bilen är inte klar".
VA?? Inte klar?? 
De har ju haft nästan två arbetsdagar på sig att få dit den där lilla prylen... M Merlin ruskar på huvudet och förklarar att den lilla delen finns inte att uppbringa varken i Frankrike eller i bilens hemland Tyskland. Han kan inte heller säga om det tar två dagar eller två veckor innan det kan levereras en dylik grej. Undertecknad börjar storgråta (en svaghet jag har som dyker upp när jag blir riktigt arg...) receptionisten kommer ilande på skyhöga klackar "mår jag bra, vill jag ha litet vatten"? Tur min franska inte räcker till för då hade mitt svar inte blivit så artigt som det ska vara i detta landet. Jag bara ruskar på huvudet.
Trollkarlen gör ett tappert försök att blidka mig och säger att vi kanske kan montera bort denna pryl från en av våra nya bilar och in i er bil...om den passar...och det vet vi i morgon, ring oss då!! I morgon är det onsdag och på torsdag kommer vi fortfarande hinna ta oss till biltåget i Lörrach. OK vi avvaktar morgondagen....ingen ringer...ingen utom jag som kommer direkt fram till icketrollkarlen som säger att det tyvärr inte fungerade med hans fiffiga plan. 
VA?? 
Nähä, och nu då? "Jag hoppas reservdelen kommer på måndag och så kan ni hämta bilen på tisdag. Jag ringer...." 
Hm han hoppas... snart är det måndag.... 

Tågbiljetten missas, Autozug betalar aldrig tillbaka något, stort tack till vår egen bilfirma hemmavid som är schyssta och tar alla våra kostnader som inte nybilsgarantin kan klara av. 
Hemma väntar sedan en månad en nyfödd lilltrollflicka som ska pussas på och doftas på och hennes storebror som vi bara skypat med senaste veckorna och deras föräldrar. Där väntar alla de andra småtrollen som ska passas när föräldrarna renoverar nyköpt hus, där finns missade franskalektioner, missade bridgekurser, ett trädgårdsprojekt som måste göras innan frosten kommer, frissa, tandläkare... ja ni förstår va?? Sådan är min kalender och den spricker när oväntade saker inträffar. Vad gör man då? 

Det är tufft för en som jag - men tack och lov har den sydfranska vädret visat sig från sin bästa sida så vi har kunnat njuta av några riktigt fina stranddagar i ett otroligt vackert kristallklart hav. Litet socialt umgänge med några vänner blev det också. Men ändå nyttigt att fundera över de oförutsedda som ibland sätter en käpp i alla fall i något av hjulen.

Men snart är det måndag... Här ska M Merlin inte längre HOPPAS, han ska veta och ge oss ett riktigt riktigt bra besked på måndag. Undrar om han kommer att ringa.......




7 kommentarer:

  1. Pust och stånk! Jag blir smått svettig bara av att läsa ditt inlägg.

    SvaraRadera
  2. Men bilverkstäder är väl något alldeles särskilt. Och i Frankrike dessutom.

    SvaraRadera
  3. Nej,men fy vad tråkigt! Verkligen hemskt när man inte själv kan styra ett dugg över situarionen. Hoppas det ordnar sej till det bästa!

    SvaraRadera
  4. Tufft men "shit happens" och som du säger ibland kan det vara nyttigt att få en tankeställare. Hoppas ni kom hem ordentligt till slut. Kram

    SvaraRadera
  5. Vi har en alldeles annorlunda upplevelse av franska bilverkstäder. Vi fick också, tack och lov, direkt körförbud vid en förfrågan om ett märkligt ljud. Hade vi fortsatt att köra hade motorn kunnat skära. Bilen togs om hand direkt och verkstadsägaren skjutsade hem make och alla matkassarna i bilen. Material beställdes och bilen åtgärdades på ett par dagar.

    Vid service får man tid inom en till två dagar,lämnar bilen på morgonen och har under dagen en lånebil. Verkstaden ringer när bilen är klar. Att det är så här tror vi beror på att vi redan innan vi flyttade ner till Provence bestämde oss för att byta till en fransk bil. Vår Citroen C4 är en standardbil här och ev. frågetecken rätas ut direkt eftersom märkesverkstäderna kan sitt. Det mesta finns också i lager. Servicenivån är otroligt hög så vi är glada att vi gjorde som vi gjorde. De flesta svenskar med icke-franska bilar härnere får det ofta som ni, dvs långa väntetider på reservdelar. Hoppas det löst sig för er, det är förstås inte roligt att missa dyrbart biltåg!

    SvaraRadera
  6. Oj, det var ju inte kul men ändå ganska underhållande att läsa ditt inlägg, underhållande på så sätt att den första meningen lät som du skrivit om mig :) Sen kan jag utläsa din ångest över vad som hände sedan och din vånda över allt som väntade hemma... nu i efterhand ....kanske känns det bra att veta att det faktiskt löste sig ändå ? :)
    Vi körde på en "grej" en gång i Chamonix och hjärtat nästan stannade då vi trodde det var kylarvätska som rann ut över vägen.... vi blev väldigt glada då det var spolarvätska ..vi såg framför oss tre veckors extra stopp på vägen ned mot målet.
    kram Anna

    SvaraRadera
  7. Tack för alla era stöttande kommentarer! Som ni förstår så kom vi hem till Sverige utan fler problem - om än rejält försenade. Ordningen har återkommit till det skånska huset och kanske jag har lärt mig att ha litet mer luft i min kalender ......

    SvaraRadera