19 maj 2021

Mumin - en investering?

Vissa läser serier hela sitt liv, andra aldrig och några bara som barn. Jag tillhör den första gruppen, fast jag läser bara en serie. Annars läser jag allt möjligt, bara jag har tid. Men tid har jag alltid för Mumin och hans vänner! Min dagstidning har haft Mumintrollet som en av sina serier så lång tillbaka jag kan minnas och den följer jag  med stor behållning. 

Jag gladdes stort åt att jag var i Stockholm när Millesgården hade en utställning 2016 med Tove Janssons verk och mycket om Muminfamiljen. 

Det är litet osäkert vad som fångar mig med dessa vita mulliga troll. Kanske att de är vänliga och godtrogna, trygga med sin familj och rätt oförargliga, på gränsen till litet tråkiga. Men många gånger är deras repliker precis på pricken och som påminner om någon man känner. Deras vänner i Mumindalen är allt från satmaror till kelgrisar och de går bara inte att motstå.

För många år sedan läste jag att det fanns muggar med Muminmotiv. Hurra! Jag önskade mig en i julklapp och så har det rullat på genom åren. Det kommer ett nytt motiv varje sommar och varje vinter och så några andra under året. Jag har egentligen inte alls haft någon koll. Ibland har jag önskat mig en mugg och ibland har jag glömt bort dem eller tyckt att det räckte med de fyra jag hade just då. Det är Arabia som tillverkar dem, god kvalitet och goda att dricka ur och kontrollen på ursprunget är stenhård. 

Sedan skrev en dagstidning att en Muminmugg tillhörde de saker som hade ökat mest i värde! Va - det lät ju inte riktigt klokt. Men när en mugg har slutat att tillverkas, så stiger de i pris kanske 10-20 gånger det ursprungliga priset. När samlare är inblandade så vet man aldrig vad som kan hända. Det finns snart 100 olika motiv och många sajter på nätet som beskriver dem.

Själv väljer jag mina muggar efter vilken figur jag tycker om och om de är detaljerade. Min favoritmugg heter Midsommar, med både Snorkfröken och Filifjonkan som plockar vilda blommor. Den kostade väl knappt 200 när den kom för fyra år sedan, samma utgivningspris som alla andra muggar. 

 

Men häromdagen när jag drack förmiddagsfika utomhus lyckades jag tyvärr med konststycket att tappa min midsommarkopp på terrassen. Såklart höll den inte...

Ååh, den var så fin, men raskt tänkte jag "jag köper en ny"! Men nu kostade den nästan 2000 kr. Puh, jag tröstade mig med en annan sommarlik mugg för 200 istället.

Jag såg på nätet att denna mugg, Simhopp med snäckskal, tillverkats i en liten upplaga som gavs i present till personalen på Arabias fabrik. Idag har muggen ett uppskattat värde på runt 90.000! Om man kan tänka sig muggen utan de vita snäckskalen i mönstret kostar den bara strax under 2.000. 
 

Om man inte tycker att köksskåpet är fullt av muggar eller om man vill skaffa ett nytt vitrinskåp - så finns det många olika muggar man kan investera i.... Så här ser årets sommarmugg ut:

 


2 kommentarer:

  1. Kära Mumin! Mångas favorit, ung som mindre ung.
    Vet inte om du följer bloggen Debutsky, av Carita boende i Finland. Hon har också ett stort Muminintresse. Ett tips att titta in där.
    En av mina svärdöttrar har finsk anknytning så Mumin står högt i den familjen och barnen har flera mumingrejer, muggar, bestick, tallrikar m m.
    Intressant med de olika muggarna och att det är samlingsobjekt, det visst jag inte.
    Förstår att du blev ledsen när muggen gick sönder, men du har säkert njutit många gånger av att dricka från den och allt lever inte för alltid.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Oh, så kul med tipset om bloggen. Tack så mycket!

    SvaraRadera