20 mars 2021

Fröer i kubik eller kanske kvadratmeter

Jag har tjuvstartat. Kunde inte hålla mig längre.... med vårbruket alltså!

Det är fortfarande flera minusgrader på nätterna och i början av veckan hade vi tjäle i våra planteringslådor. Trist läge för oss som längtar ut i vår trädgård. Som tur är så säger Sveriges luktärtsdrottning Cecilia W att det är absolut dags att börja så nu, för att sedan ställa ut krukorna med de 5-7 cm höga skotten. UT alltså, i friska luften. Allt enligt hennes handfasta och välbeprövade råd. Det blir tredje året jag följer hennes tips och jag är bara nöjd! Utomhus blir de tjockare och stadigare och tål ner till -8. Så kallt ska det väl ändå inte bli nu här i Skåne nära havet? Vi har haft den vinter vi ska ha nu. Basta!

Men det är inte bara dags för luktisarna. För tre veckor sedan sådde jag körsbärstomater och tre sorters olika starka chilis. Allt grodde snabbt och sedan fick tomaterna flytta ut i orangeriet där det nu är runt 12 grader. Under växtlampa såklart, ljuset räcker inte till ännu, inte förrän i april. Chilisarna står kvar i tvättstugefönstret, även de under lampa. De ska vara inomhus ett bra tag till och sedan flytta till något söderfönster i orangeriet.

Men det är inte bara dags för luktisar, tomater och chilis. I förrgår fyllde jag 30 tomma toarullar med lämplig jord och satte sedan 5 olika sorters sallatsfrön. Undrar hur det funkar med toarullar. Läste i en trädgårdsblogg att det var jättebra för då behöver man inte störa plantan vid omplantering utan bara sätta ner hela rullen i jorden och den kommer så småningom att förmultnas. Men det känns som den kan luckras upp tidigare, den ska ju vattnas. Ja den som lever får se!
Men det är inte bara dags för luktisar, tomater, chilis och sallat. I går lyckades jag få tid till att så 24 st  vit rosenskära. Det är en av mina favoriter. Den fyller bra i perennrabatten där det uppstått luckor, alla knoppar slår ut och man kan klippa in den ända till dess frosten kommer. Men då - då är den tvärslut! Liksom detta blogginlägg är nu!







4 kommentarer:

  1. Vilken flit!
    Så roligt att så och sedan ännu roligare att skörda.
    Verkar som våren är sen hos er i år och alla längtar så till denna årstid, vilket jag förstår. Speciellt under pandemin då även många i Sverige bara träffas utomhus.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Jo allt är ju en kombination av situationen utanför, man vill ut i flera bemärkelser! Idag skiner iaf solen. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Inspirerande och intressant. Vi har hållit på med luktärtsfröerna ett tag. Kunde inte heller hållas oss. Nu tänker vi följa dina råd och ställa ut de som redan är 5-7 cm. Kanske inte idag, men i morgon då det ska vara lite varmare. Intressant med rosenskäran också.
    Ha det bra!

    SvaraRadera