04 februari 2021

Det gäller att passa på!

Nu är det minus 8 och marken är helt täckt av snö. Inga trädgårdsarbeten kan göras och det är för tidigt att börja så de frön som ska gro inomhus. 

Vi promenerar inte lika mycket i dessa vinterdagar, många stigar är ishala och vissa promenadvägar är så smalt skottade att det inte alls går att hålla det avstånd man vill till mötande. Så vi varvar utepromenaderna med att cykla på motionscykel och inomhuspromenader på ett gåband. Inte lika kul men med mindre risk.

De roliga vintersportsändningarna på tv är bara på helgerna.


Så vi hittar på litet olika saker att göra. Det kommer kännas skönt när man sedan kan vara ute hela dagarna att veta att vi tog tillvara på tiden inomhus och att det är städat och röjt inomhus.

En av oss storstädar rum efter rum och det börjas med köket. Jag bestämmer mig för att röja och måla om i mitt arbets/hobbyrum. Man kan också säga döstäda. När det blir dags så har jag bett mina barn att ställa en container utanför fönstret och bara hiva ut allt!
Men innan dess så vill jag få litet mer ordning. Alla år av stickande, klädsömnad, dockskåpstillverkning och inte minst målning och omklädnad av möbler sätter sina spår. Tygrester, garnrester, olika verktyg - dessutom många saker som "kan vara bra att ha". Är man dessutom som jag litet av en ekorre så blir det ibland för mycket... 
Ekorrtendenserna kom fram när jag gjorde dockskåp/tittskåp. Ni anar inte så många olika saker som kommer in i ett hem och som sedan kastas - som kan bli urbra i skala 1:12... Eller vardagliga saker som vi ser, men aldrig tänker på som en alternativ användning i dockskåp. Vi badade en gång på en strand i Ligurien där "sanden" var små platta svarta stenar, ungefär 1 x 1 cm. Utmärkta golv i kök, vinkällare och liknande. Jag hade med mig hem något kilo svart småsten - lycka! 

Så nu går jag igenom mina lådor. Spara, skänka, sälja eller kasta? Ibland får jag litet ångest, ofta blir jag nostalgisk. Jag SKA minska antalet lådor med saker, kanske att en och annan låda i stället kommer att vara sprängfull. Men jag har inte slutat att sy, sticka eller klä om möbler och jag kommer fortfarande att behöva vissa saker. Men eftersom antalet hyllor ska minskas så gäller det indirekt antal lådor också. 
Här en ögonblicksbild från igår. Det har varit väggfasta hyllor på den tomma väggen. Nya väggfärgen är provad. Ser att den ser rosa ut på fotot, den är mer beige i verkligheten. 
Det blir knepigt att tömma hela rummet för jag vill att funktionerna ska finnas kvar så länge som möjligt. I det här rummet finns våra linneskåp, mitt skrivbord med dator och skrivare, alla mina viktiga papper etc. Jag kommer att tömma så mycket jag kan för att sedan bara ha urblåst en helg eller så.

Så nu har jag inte längre tid att "leka framför datorn". Det kommer väl ett foto på det färdiga resultatet i en blogg nära dig...

4 kommentarer:

  1. Tycker det ser ut som - av bilden att döma - att du har hygglig ordning på ditt material. Men jag vet hur det är. Man samlar lätt på sig allt man tror man kan ha användning av. Med dina hobbies förstår jag det blivit en hel del genom åren. Det låter så trevligt med dock- och tittskåpen. Skrattade högt när jag läste om dina stenar från Ligurien!
    Samtidigt blev jag väldigt inspirerad. Har tappat lust och ork för det mesta just nu. Inte heller här kan man gå en promenad utan stor risk för att halka. Motionscykeln kommer väl till pass men det blir ändå inte samma sak. Därför har jag nu också bestämt att storstäda och gallra ja ok döstäda då! Det är ju faktiskt det bästa man kan ta sig för nu. Tänker gå igenom hela huset och ta ett stycke i taget. Det är ju också för tidigt att börja med fröerna.
    Sedan när våren kommer ska allt vara klart och man kan helhjärtat ägna sig åt trädgårdstäppan och odlingarna. Vi ska ha luktärter i år och planera gräva ut ett land för det och skaffa en stadig spaljé eller liknande.
    Ser fram emot att få se bilder på ditt nyrenoverade rum.
    Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt om man kan inspirera. Principen är ju samma som för hur man äter en elefant - man tar en bit i taget! Och visst är det ordning på mina saker - men det är för mycket saker helt enkelt. Lycka till med din röjning! Luktärter, det är något att längta efter. Mina spaljéer består av armeringsjärn som hänger på en stolpe, man kan ha flera små ovanpå varandra, behändigt i en mindre trädgård. Ha det bra!

      Radera
  2. Bra jobbat!
    Jag har också gått igenom alla mina tyger, garner, band, kort m m. Använt många tygbitar till att tillverka flaggspel, med restgarner har jag virkat coasterns, underlägg för glas och koppar, klippt ut bilder av gamla födelsedagskort och skickat till barnbarnen för pyssel. Nu ser det ganska bra ut. Roligt var det också.
    Jag är också lite av ekorre.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tack! Det gäller att vet vad man ska göra. Tyg och garn kan man alltid ha användning för tycker jag. Ha en bra vecka och håll ut!

    SvaraRadera