19 februari 2021

Använd din fantasi rätt

Våren 2020 hoppades vi på sommaren, när sommaren kom så sa vi "till hösten". När hösten kom var det värre än någonsin, i alla fall här i Skåne. Kring jul började vi säga "efter vaccinet". Nu läser man att det finns en risk att man inte kommer att hinna vaccinera alla skåningar före sommaren... Dessutom finns olika mutationer som gör att vaccinet kanske inte hjälper, kanske måste fyllas på, kanske måste göras om, kanske något vi ännu inte vet...

Någonstans i början av hösten valde jag bort att tänka på hur det skulle bli sedan... efter... när.... Jag blev alldeles för fokuserad på allt jag inte kunde planera. Inte ens coronatillåtna aktiviteter kändes ok och jag åkte för mycket bergochdalbana för att jag skulle känna mig helt bekväm. Skulle jag någonsin kunna planera in någonting? När skulle jag kunna gulla med barnbarnen? Åka till Frankrike eller kanske bara till Stockholm eller inte någonstans alls? Bli bortbjuden inomhus? Ha sitt 70-årskalas? Många var frågorna - få var svaren. Ingen vet någonting om framtiden, inte ens experterna.

Det enda jag kan förhålla mig till är min egen vardag. Mina egna rutiner. Djupa och långsamma yogaandningar gör att jag sover bättre, framför allt så somnar jag snabbare. Jag gillar också att fylla dagens vakna timmar med aktiviteter utanför måstena. Jag gillar att lägga pussel, lyssna på en bok, sticka och brodera onyttigheter, den dagliga promenaden, se en tv-serie, att surfa på nätet och läsa andras bloggar - ja allt det där som jag förr inte hann så mycket som jag ville. 

I höstas utökade jag mina aktiviteter. Den roligaste är en målarkurs, Annette Morris Art, på nätet. Den leds av en engelsk kvinna som bor i "mitt" område i Frankrike och som normalt sett ordnar dagkurser i sketching, då man träffas in real life och målar tillsammans. Nu har hon anpassat sin verksamhet till verkligheten. Hon lägger ut motiv, tips till nybörjare och instruktionsfilmer på sin hemsida och jag och hennes andra elever sitter i våra hem och försöker göra vårt bästa. Här är en av mina bilder som jag tycker är tillräckligt ok för att visa upp (de flesta andra bilderna är inte riktigt där ännu) Nästa steg, när jag har gått klart hennes kurser, blir att hitta egna motiv och skapa helt själv!

Den andra aktiviteten har jag redan nämnt, yogan. Förr så gick jag på kundaliniyoga varje vecka och har gjort det i flera år. Nu har jag hittat en tjej från Stockholm, Helen som lägger ut merparten av sina kurser på nätet. Här handlar det ju om att trycka bort alla sina tankar med hjälp av mantran och monotona rörelser. Oavsett hur jag känner mig när jag börjar ett pass så är jag både piggare och gladare efteråt.

Det bästa av allt är att jag kan spara yogakurserna och måleriövningarna på min egen dator och jag kan ta fram dem när jag vill. Eller hoppa över ett par veckor om jag känner för det.

En av de personer som gett mig något som lärt mig hantera mig själv är psykiatrikern Åsa Nilsonne. Hon är en kvinna i min egen ålder, professor och författare, en person som jag bara har sett på TV och läst några böcker av. Men hon har verkligen gett mig något att förhålla mig till. En av hennes böcker om mindfulness, medveten närvaro, heter "Vem är det som bestämmer i ditt liv". Otroligt förenklat, och som jag kommer ihåg det, så är det väsentliga vilken typ av teater man "spelar upp" på scenen i hjärnan. Du har ett verkligt problem eller du oroar dig för ett eventuellt problem eller du oroar dig för ett helt fiktivt problem. Hur tänker du då? Spelar din hjärna upp ett drama, en tragedi eller ett lustspel när du funderar på problemet. Hur försöker du lösa problemet? Blir det en tragedi eller komedi? Man kan lära sig att styra skådespelarna på hjärnans scen - ge dem olika typer av repliker, agera regissör och bestämma slutet på pjäsen. Absolut inte alltid enkelt, men varje gång jag lyckas välja bort drama och tragedi ur mina vardagstankar så har jag också vunnit något.

Det är oftast roligt och kreativt att ha en stor portion fantasi men fantasin kan ställa till det för en. Jag har berättat ibland om min tankar som kan dyka upp i vargtimmen och fått frågan från en av våra manliga vänner "men hur ser det ut i din hjärna egentligen". Det ni - det kan man undra....


 



4 kommentarer:

  1. Jag har redan fått min första dos, som jag skrivit om på bloggen. Går fort fram i Wales. Tråkigt att det verkar vara stiltje i Sverige.
    Jag försöker ta dagen som den kommer, planerar inte alltför mycket. Det blir som det blir ändå.
    Jättefint du målat, du kan! Så kul att du kommit igång och gillar det.
    Yoga ger också mycket.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Klokt beslut att ta dagen som den kommer, Som du säger - det blir som det blir! Ha det bra!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack, det där var en av de första riktiga bilderna. Det är kul! Eller hur?

      Radera