lördag 17 september 2016

Biltågets vara eller inte vara...

Så har vi då åkt med Deutche Bahns biltåg för sista gången, efter att ha åkt mer än 60 turer med dem. I oktober kör de för sista gången och i december kommer ett nytt bolag, BTE Bahn Turistik Express, att ta över ruljansen.





Man blir litet nostalgisk, vi åkte allra första gången med detta biltåg hem från Schweiz 1986. Mannen i mitt liv hade fått ett ryggskott efter att ha legat i tält en vecka i Ravenna. Det är en egen historia som kort handlar om att vi hastade till Italien efter att jag de tio första dagarna på semestern kunde konstatera att
- det inte varit varmare än 12 grader någon dag fast det var juli månad
- att mannen i mitt liv hade arbetat varje dag trots semester
När jag väl tänkt klart på tanken med soliga semesterdagar söderöver, så for jag till polisen och skaffade pass till barnen, vilket bara tog 1 timme (!) och sedan till köpcentrumet för att köpa ett stort tält (att bo på hotell hade vi inte råd med på den tiden). Ett orange med blått tak. Under det blå taket fanns två små sovtält och ett "matrum". Jättemysigt! Tältsängar, stolar och bord och spritkök lånade vi ihop. När mannen i mitt liv kom hem så var allt packat och det var bara att dra. Det blev en jättefin semester... ja förutom ryggskottet då.
På vägen hem från Ravenna stannade vi till hos svägerskan i Schweiz och försökte kurera ryggen med läkarbesök m.m men det blev inte bättre. Då fick vi tipset om att man kunde köra ombord bilen på ett tåg till Hamburg och själva sova ombord. Perfekt!

Ja och perfekt har det varit nästan alla gånger vi har åkt med detta tåg.... förutom
- när det inte fanns något vatten i dusch och kranar ombord
- när det inte fanns någon el, så kylväskan med barnmat och dryck förstördes
- när luftkonditioneringen inte fungerade (vilket hände ganska ofta) och det var över 40 grader i kupén
- när de franska tågarbetarna strejkade (vilket hände flera gånger) och vi fick bila till Lörrach istället för att gå ombord i Narbonne eller på en nerresa fick lämna tåget i Avignon istället
- när de hade slut på vin i restaurangvagnen - svårt att förstå eftersom vi den gången startade i Frankrike...
- när de inte hade med någon restaurangvagn alls från Narbonne och vi fick rådet att köpa litet snacks i kiosken på stationen
- när ett av barnbarnen drog i nödbromsen (hände lyckligtvis bara en gång!) och hela tåget blev en timme försenat - puh!
Man kunde alltid reklamera det som inte fungerade och fick då en symbolisk rabattcheck att använda nästa gång man reste med DB... utom då maten i kylväskan blev förstörd, då ersattes hela värdet. Så visst har vi emellanåt varit rätt irriterade på DB men när det har varit dags att åka så har fördelarna trots allt övervägt.
När vi skaffade lilla huset i C så var en av biltågets slutstationer i Narbonne och därifrån är det bara 30 minuters biltur till vår by, vilket var fantastiskt... men biljetterna rätt dyra! Men när två heltidsarbetande i karriären ska jobba undan inför en semester så blir långa arbetsdagar även långa arbetskvällar och nattsömnen kort. Då har det varit superbra att bara behöva ta sig till Hamburg, picknicka i kupén och sedan få sova i en bäddad koj och efter 21 timmars tågresa vara nästan framme. Inför hemresan var vi alltid mer utvilade och alltså även bättre bilförare för långa turer genom Tyskland.
Många är också gångerna när vi tagit tåget på sommarsemestern för att undvika autobahn då hela Europa är på hjul åt något håll. Numera kan vi konstatera att med stigande ålder så är vi inte lika pigga på att klämma 200 mil i bil med bara en övernattning. Det är däremot väldigt trevligt att i lagom fart köra 60-70 mil om dagen men - då har priset på en tågkupé blivit nästan billigare är att köra... vilket gör att vi fortfarande är intresserade av vad det nya tågföretaget tänker erbjuda.
Företaget som har tagit över ruljangsen har hela sommaren haft en fin hemsida - på tyska. De har nu meddelat mig att den också finns på engelska vilket känns bra för en som lätt går vilse bland alla tyska ord. De har restaurangvagn och modernare kupéer, undrar just vad en resa kan kosta. Det kommer vi snart att se på hemsidan har jag förstått - vi väntar med spänning....



7 kommentarer:

  1. Ja, mycket har hänt under era tågresor märker jag, både dul grejer och mindre kul grejer.
    Jag har aldrig haft med bil på tåget, om man inte räknar barnens leksaksbilar på tåg genom Europa, hi,hi.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Vi har bara åkt 10 gånger och inte de senaste 10 åren men vi hoppas ändå att det skall bli ett bra nytt alternativ för tyska motorvägar är inte kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ör skönt att ha alternativ till autobahn.

      Radera
  3. Synd att de lägger ner. Trots att vinet tog slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo det finns nog en chans att det kan fungerara bättre med BTE. Hoppas vi.

      Radera
  4. Hoppas det kommer ett fungera bra med de nya. Trots allt kanske skönt att slippa de hektiska motorvägarna och istället få sitta i lugn och ro de långa sträckorna.

    Önskar dig TREVLIG HELG !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst är det så. Trevlig söndag till dig! Kram

      Radera