19 april 2015

Växelbruk för amatörer

Nu är det dags för allt det roliga i trädgården! Rabatterna är städade, allt gammalt är puts väck, de tidiga lökarna som har lyst upp med sina färger är överblommade. Stjärnmagnolian börjar bli skräpig - kronbladen ligger som babylakan över halva trädgården och det är dags för de första tulpanerna. Snart har vi petat i oss hela höstsådden av machésallad. Det var verkligen en höjdare - aldrig trodde jag att det skulle bli så lyckat och eftersom inga sniglar finns så här års så blev skörden som den skulle. När det fanns risk för frost på barmark så la jag bara ett armeringsnät över planteringslådan och så täckte jag med ett sjok av ris och kvistar. Förhoppningsvis blev det tillräckligt med ljus samtidigt som frosten stoppades upp något.
Just nu är det hit till kökslandet som dagens tankar går. Häromåret utökade vi våra planteringslådor från två till sju stycken och jag läste in mig på växelbruk. Främsta anledningen till detta var att vi skulle sluta byta jord i lådorna och låta grödorna sköta om jorden. Huvudregeln är att man delar in sitt land i rutor (eller lådor) och odlar en bestämd växtsort i varje låda och nästa år så roterar man grödorna ett steg medsols och ytterligare ett steg året därpå under fyra års växtföljd. Första året odlas baljväxter (bönor och ärtor och luktärtor) som bara behöver gödas i början av säsongen och efter skörd gräver man ner växtdelarna som tillför näring till jorden. Nästa år odlar man i den lådan näringskrävande växter som kålsorter, gurkor och vitlök och här måste man tillföra med naturgödsel under säsongen. Tredje året sätts här de växter som behöver måttligt näringsbehov som rotfrukter, lökar och bladgrönsaker. Fjärde och sista året passar potatis eftersom den inte behöver mycket näring alls. Här kan man också ha sallad och rädisor mellan potatisen eller bondbönor i ytterkanterna. Femte året är det dags för baljväxter igen och så rullar det på.

Första året för vårt växelbruk, dvs förra året, var jag jättenoga och noterade allt i lådorna i ett schema i datorn och hur växlingen skulle ske nästa år, läs nu i vår. Men har man gjort ett schema så får man minsann följa det och inte vara alltför impulsiv... Jag fick ett tips av en bloggkompis om en lyckad vitlöksskörd. Hastigt och lustigt tryckte jag ner en massa vitlök i en låda som vi odlat potatis i - bara för att den lådan just då var närmast när vitlöken skulle ner i jorden. Nu ställer denna impulsivitet till det så till den milda grad att jag knappt vet ut eller in. Nu har jag satt vitlöken i en låda typ ett år för tidigt utan att det hann komma ner baljväxter innan. Hm.. betyder det att jag måste göda vitlökslådan litet extra nu då? Med något kväverikt? Och hur ska den lådan hanteras vid nästa nästa års sådd... Jag får nog konsultera trädgårdstidningen eller ännu bättre - deras frågespalt på nätet. Hoppas ändå att till hösten kunna återkomma med bilder på fina vitlökar.




2 kommentarer:

  1. En grödor ska snart i landet här också. Potatis blir det bara i ett par hinkar på verandan i år. Tror det blir hyggligt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egenodlad potatis till midsommarsillen - det är fint det!

      Radera