21 maj 2014

Betonggjuteriet

När vår flaggstång skulle resas (för 14 år sedan) så fick vi litet färdigblandad betong över.... då gjorde jag ett fågelbad med hjälp av två plastbyttor. Det blev inte så snyggt, men koltrasten skvätter minsann runt i det fortfarande - trots fulheten. 
Nu är det dags igen! Vännen I och jag har ett bra tag pratat om att vi ska träffas och testa att gjuta olika saker av betong. Men inte förrän hon har gått i pension. Nu har hon gjort det (!) och vi har alltså tid att "leka" en eftermiddag.
Hennes mål är egentligen göra en bänk/hylla till sitt nya växthus och jag ska egentligen göra trampstenar till de delar av vår gräsmatta som behöver litet förstärkning. Men vi behöver träna och öva och bestämmer oss för att ha en dag med tillverkning av diverse pynt och kanske några plattor, men allt mest för att öva och lära.
Det finns i staden ett företag som tillverkar bord och diskbänkar och köksbänkar i betong - fantastiskt vackra! De gör också mindre saker, ljusstakar, skålar och fat och en och annan idé kan man ju låna...
Veckan innan plöjer vi några informations- och inspirationsböcker. På dagen B kommer vännen med bilen full av saker och jag har så många olika typer av plastbyttor och formar att en fjärdedel hade räckt. Vår carport täcks med en presenning för att skydda plattorna och fram kommer arbetsbord, Finja finbetong, gummihandskar, betongvisp, olja, formar, stenar, snäckor och snygga blad. Nu ska här blandas!

Det är en ganska slabbigt jobb, men det är vi förberedda på. Det är också svårt att veta hur konsistensen ska vara, samt hur mycket vi behöver blanda till i  mängd för att fylla våra byttor och formar. Det är mer odrygt än vi tror och blandvispen och rörpinnarna används flitigt.
Bilden ovanför visar ett stort trampsteg med plats i mitten för en växt samt ett fågelbad, den röda plastsjöstjärnan och stenarna ska bort och där ska småfåglar leka och plaska!
Här  syns dels en stor platta som förhoppningsvis (!) har ett bladmönster i relief när man vänder den rätt och de runda formarna ska bli olika stora trampstenar. Utöver detta gjorde vi ett par små krukor att plantera växter i, ett par vaser och ljushållare för ett värmeljus.

Om två dagar ska vi träffas igen och det ska bli så himla spännande att se resultatet! Kanske kommer vi aldrig mer vilja tänka på betong eller kanske kommer vi att göra en massa användbara och vackra saker. Jag hoppas på det senare - vi har fler idéer....




5 kommentarer:

  1. Oj en till som har varit flitig. Det är jättekul med betonggjutning men svårt att få till det. Jag har lyckats med några saker som jag gjort men det är inte alltid betongen är på min sida. Har ett projekt på gång men har inte tagit mig för än, får se hur det blir i helgen. Då kanske det kan bli av. Ska bli spännande att se dina färdiga saker. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det verkar har blivit ungefär som vi tänkt oss, bilder kommer någon annan gång....

      Radera
  2. Spännande! Här har också jobbats i värmen. Upp med spalje, buskbrytning - ska flyttas, och diverse målningsarbeten. Hunden är alldeles slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det alltid finns saker att göra när man är sin egen arbetsgivare....

      Radera
  3. Odrygt, slabbigt men väldigt roligt är min erfarenhet.

    SvaraRadera