27 december 2013

Nu är glada julen slut, slut, slut

Så är då julhelgen slut. Härliga juldagar, fyra generationer, fyra småtroll och nästan alla boendes under samma tak i fem dagar! Lyxigt - att alla vill och anstränger sig för att vi ska träffas! Att ena sonfamiljen tar sig tid att resa många biltimmar med ett lilltroll på 8 månader och att andra sonfamiljen lagar mat, bakar, städar, pyntar och fixar (mestadels på nätterna) - för att ta emot oss andra! Tack, tack - nu har vi alla fina minnen som ska bevaras!

Trots allt tecknat som numera finns så lättillgängligt så uppskattar småtrollen Kalle på  julaftonen!
Roligt:
När femåriga lilltrollet F tog på sig en vuxenroll och ville presentera alla närvarande för tomten "det här är min bror J och min bror Ph och här är min farmor L och min mamma Ch och ..." Tomten, som faktiskt mycket väl visste vilka alla vi andra var (!) höll såklart god min.
 
Tomten har svidat om i förrådet och är redo....
Oväntat:
När minsta lilltrollet A inte vill somna om efter kvällsmålet på sena julaftonskvällen och får vara uppe under de vuxnas julklappsutdelning. Tagen av stundens allvar (och kanske också av att han egentligen är litet trött) sitter han länge mycket nöjd i sin farbrors famn. Har han, liksom mina söner, ärvt mina nattugglegener?

Årets barnjulklappar:
Musik vinner stort över snöleksaker. Trummor, ukelele, barnmikrofon med förstärkare, barnxylofon och synth slår snowracer och pulka. Kanske någon ska köpa hörselkåpor till föräldrarna?

Årets vuxenjulklappar:
Husgeråd och böcker.

Irriterande:
Vem har gjort frågorna till det senaste Trivial Pursuit? Sju vuxna som på fråga efter fråga antingen kan konstatera rena sakfel eller bara så konstigt ställda frågor att det känns meningslöst att ens försöka svara. 

Tråkigt:
Att vi inte bor närmare varandra och alltså inte kan ses så ofta som vi vill. 



1 kommentar:

  1. Tack till er allihop för en härlig jul :) //S

    SvaraRadera