29 maj 2017

Träkonst eller trädgårdskonst

Ett av mina favoritutflyktsmål är Österlen. Här finns fina trädgårdar, bra restauranger, mysiga fiskelägen - ja mycket sevärt helt enkelt. Hit far vi minst en gång om året och årets tur är en mycket välregisserad runda på två dagar tillsammans med goda vänner.
Höjdpunkten är såklart Örnahusens Snickeri! Åh vad jag gärna hade haft detta som min arbetsplats, känna doften av nysågat trä och äga alla dessa verktyg - jag tror att jag är en verktygsfreak. Inte vet jag vad allt ska användas till men i mitt nästa liv ska jag bli möbelsnickare!




Här görs allt från köksinredningar till skärbrädor av restvirke. Se på dessa fina sidebord med en top av sten och "hylla" av sadelgjord.  Här finns mycket att se på, köpa eller beställa! 
På Kiviks Musteri såldes dessa söta insektshotell - de skulle jag nog klara av att tillverka.
Spaljerad äppelblom - ännu en sak man vill kopiera....
En av de trädgårdar vi hälsar på i är Gamla Bryggeriet och Rostiga Butiken som ägs av en dansk smed/trädgårdsmästare/konstnär, Per Baker, och hans hustru. De driver ett konstsmidesgalleri och en utställningsträdgård. Vilket ställe! Förutom en ursöt trädgård kan man här köpa eller beställa olika växtstöd i smide. Här är några interiörer från växthuset - en dröm för alla som har eller vill ha gröna fingrar.


Här är smakprov på vad smideskonstnären kan åstadkomma, bland annat vackra lampetter och en skojig tavla gjord av svenska gamla kopparmynt.


Den inte särskilt stora trädgården rymmer hur mycket som helst! Överallt finns det små sittplatser och man är välkommen att ta med sin picknickkorg och slå sig ner. Här en upphöjd plantering som kommer att få vara förebild för en liten förändring i bloggarens egen trädgård....


2 kommentarer:

  1. Vilken härlig och trevlig rundvandning du har bjudit på här ! :-)
    Önskar dig en fortsatt fin vecka ! :-)

    SvaraRadera
  2. Trevligt att få vara med på din Österlentur.
    Har varit i området några gånger, men det var längesedan och jag har sett långt ifrån allt.
    Önskar dej en fin dag!

    SvaraRadera